Workshop I
Panelová diskuze: Strategická komunikace evropských projektů
Místnost: A3 – Sál (3. patro)
Úspěch evropských projektů není jen o výzkumu – je to také o komunikaci. Aktivní a dobře promyšlená komunikace zvyšuje dopad vědeckých výsledků i šance vědců na další financování. Jaká jsou pravidla publicitu evropských grantů a jak je zvládnout s realistickými cíli? Na panelové diskusi vám vědci, držitelé evropských grantů, a specialisté na komunikaci evropských projektů nabídnou konkrétní příklady z praxe. Zjistíte, proč je důležité myslet na komunikační strategii už při psaní projektu a jak efektivně spolupracovat mezi grantovými specialisty, PRisty a výzkumníky. Panel také odhalí, čím se liší požadavky evropských grantů od tuzemských a jak se vyhnout častým komunikačním úskalím.
- Moderátorka: Ester Jarour, vedoucí strategických partnerství a mezinárodních vztahů na CEITEC Masarykovy univerzity a koordinátorka mezinárodní asociace Alliance4Life
Panelisté
- Anežka Kuzmičová, výzkumnice na Fakultě sociálních věd UK zabývající se dětským čtením, držitelka ERC Starting Grant
- Tomáš Slanina, vedoucí skupiny Redoxní fotochemie na Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, držitel ERC Starting Grant
- Táňa Abrhámová, manažerka komunikace CEDMO (Středoevropská observatoř digitálních médií)
Mediální trénink pro začátečníky
Místnost: A3 – Zasedací místnost (3. patro)
Čím se řídí mediální logika? Jak domluvit rozhovor? A co si počít před kamerou? Vystupování v médiích je příležitost, jak přiblížit výsledky vědecké práce veřejnosti. Workshop s Martinem Tyburcem představí hlavní principy fungování světa médií a vysvětlí specifika jednotlivých druhů médií. Dozvíte se, jak se zástupci médií jednat, jak se připravit na vystoupení před kamerou nebo rozhlasovým mikrofonem, na co si dát pozor a co určitě nedělat a neříkat. Workshop je určen pro vědce a vědkyně, ale i pracovníky PR oddělení, kteří nemají zkušenost se zástupci médií, dosud nevystupovali v médiích nebo mají jen ojedinělou zkušenost.
- Lektor: Martin Tyburec
Martin Tyburec pracoval jako reportér a vědecký redaktor České televize, moderoval v Televizi Seznam. Krátce pracoval i v oddělení marketingu a PR společnosti Člověk v tísni. Vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. Nyní působí ve společnosti Advacam. Moderuje podcast Národního institutu pro výzkum rakoviny Mezi buňky.
Jak vybrousit mediální výstup pro tištěná média
Místnost: A3 – Skleník (3. patro)
Jak napsat text tak, aby čtenáře zaujal, a ujal se nejen na vašem webu, ale také v médiích? Jak uchopit strukturu textu a čím ho zpestřit? A lze si trochu zjednodušit práci pomocí umělé inteligence? Jak pracovat s texty o vědeckých tématech, které zaujmou novináře i čtenáře, vysvětlí Vladislava Vojtíšková, šéfredaktorka portálu VědaVýzkum.cz. Účastníci si mohou na workshop přinést vědecký článek či téma, které by rádi popularizovali, psaní si vyzkouší i prakticky. Workshop je určen pro vědce a PR pracovníky, kteří vytvářejí nebo chtějí vytvářet texty určené pro média (tiskové zprávy, články, rozhovory).
- Lektorka: Vladislava Vojtíšková
Vladislava Vojtíšková je šéfredaktorkou portálu VědaVýzkum.cz. Dříve působila jako manažerka vědeckých projektů na Matematicko-fyzikální fakultě UK, předtím měla na starosti komunikaci v Sekci pro vědu, výzkum a inovace při Úřadu vlády ČR. Pracovala také jako vědkyně v ICRC při Nemocnici u sv. Anny a analytička ve Wilfried Martens Centre for European Studies v Bruselu. Vystudovala veterinární lékařství a žurnalistiku.
Příklady dobré praxe komunikace vědy
Místnost: Didaktikon – Velký sál (4. patro)
Úkolem PR oddělení je budovat značku výzkumné instituce a vědy jako takové. V ideálním případě komunikační aktivity nejsou samoúčelné, ale podporují konkrétní projekty nebo samotné výzkumníky a nastolují důležitá vědecká témata do mediálního prostoru. Na příkladu komunikace projektu o nových genových technikách při pěstování rostlin si ukážeme, jak vhodně nastavit spolupráci vědce s PR, čeho se raději vyvarovat a proč je někdy těžké najít společnou řeč. Jako výzkumníci konečně zjistíte, co můžete očekávat, když zaklepete na dveře tiskového oddělení. O své zkušenosti se v dynamickému rozhovoru podělí zástupce PR týmu a člen akademické obce, kteří věří, že tato spolupráce má smysl. Dotazy z publika vítány!
Dialog spolu povedou:
- Jaroslav Doležel, vědec olomouckého pracoviště Ústavu experimentální botaniky AV ČR a nositel ocenění Česká hlava
- Radoslava Kvasničková, PR manažerka AV ČR, která s prof. Doleželem spolupracuje už 10 let
- Moderátorka: Eliška Zvolánková, tiskové oddělení, AV ČR
Právní poradna
Místnost: Didaktikon – Přednášková místnost (4. patro)
Interaktivní workshop o právních aspektech komunikace se zaměří na ukázky z praxe a diskuzi o problémech, kterým čelí účastníci ve své práci. Mezi tematické okruhy patří autorská práva (fotky, videa, grafické abstrakty, coverpages nebo texty), ochrana osobních údajů a GDPR (sociální sítě, event, fotografie ad.), využití AI, smlouvy, mediální výstupy a také zákon 106 o svobodném přístupu k informacím. Workshop je určen všem, kdo popularizují prostřednictvím textů či fotek, pořádají eventy či na popularizaci spolupracují s externími firmami či kreativními freelancery.
- Moderátorka: Kristýna Pružinová, mluvčí Fakulty sociálních věd UK
- Lektorka: Linda Kolaříková
Linda Kolaříková je podniková právnička a členka CEVAST. Je absolventkou Právnické fakulty UK a právo studovala také na Aarhus University v Dánsku. Ve svém publikační činnosti se věnuje mimo jiné právním aspektům umělé inteligence a nakládání s daty. Je spoluautorkou právní monografie Umělá inteligence a právo (2020). Za svou předchozí práci Odpovědnost (za) robota aneb právo umělé inteligence (2017) získala ocenění Talent roku.