Workshop I
Panelová diskuze: Strategická komunikace evropských projektů
Místnost: A3 – Sál (3. patro)

Úspěch evropských projektů není jen o výzkumu – je to také o komunikaci. Aktivní a dobře promyšlená komunikace zvyšuje dopad vědeckých výsledků i šance vědců na další financování. Jaká jsou pravidla publicitu evropských grantů a jak je zvládnout s realistickými cíli? Na panelové diskusi vám vědci, držitelé evropských grantů, a specialisté na komunikaci evropských projektů nabídnou konkrétní příklady z praxe. Zjistíte, proč je důležité myslet na komunikační strategii už při psaní projektu a jak efektivně spolupracovat mezi grantovými specialisty, PRisty a výzkumníky. Panel také odhalí, čím se liší požadavky evropských grantů od tuzemských a jak se vyhnout častým komunikačním úskalím.
- Moderátorka: Ester Jarour, vedoucí strategických partnerství a mezinárodních vztahů na CEITEC Masarykovy univerzity a koordinátorka mezinárodní asociace Alliance4Life
Panelisté
- Tomáš Slanina, vedoucí skupiny Redoxní fotochemie na Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR, držitel ERC Starting Grant
- Táňa Abrhámová, manažerka komunikace CEDMO (Středoevropská observatoř digitálních médií)
Anežka Kuzmičová, výzkumnice na Fakultě sociálních věd UK zabývající se dětským čtením, držitelka ERC Starting Grant– zrušená účast
Mediální trénink pro začátečníky
Místnost: A3 – Zasedací místnost (3. patro)

Čím se řídí mediální logika? Jak domluvit rozhovor? A co si počít před kamerou? Vystupování v médiích je příležitost, jak přiblížit výsledky vědecké práce veřejnosti. Workshop s Martinem Tyburcem představí hlavní principy fungování světa médií a vysvětlí specifika jednotlivých druhů médií. Dozvíte se, jak se zástupci médií jednat, jak se připravit na vystoupení před kamerou nebo rozhlasovým mikrofonem, na co si dát pozor a co určitě nedělat a neříkat. Workshop je určen pro vědce a vědkyně, ale i pracovníky PR oddělení, kteří nemají zkušenost se zástupci médií, dosud nevystupovali v médiích nebo mají jen ojedinělou zkušenost.
- Lektor: Martin Tyburec
Martin Tyburec pracoval jako reportér a vědecký redaktor České televize, moderoval v Televizi Seznam. Krátce pracoval i v oddělení marketingu a PR společnosti Člověk v tísni. Vystudoval Vyšší odbornou školu publicistiky v Praze. Nyní působí ve společnosti Advacam. Moderuje podcast Národního institutu pro výzkum rakoviny Mezi buňky.
Jak vybrousit mediální výstup pro tištěná média
Místnost: A3 – Skleník (3. patro)

Jak napsat text tak, aby čtenáře zaujal, a ujal se nejen na vašem webu, ale také v médiích? Jak uchopit strukturu textu a čím ho zpestřit? A lze si trochu zjednodušit práci pomocí umělé inteligence? Jak pracovat s texty o vědeckých tématech, které zaujmou novináře i čtenáře, vysvětlí Vladislava Vojtíšková, šéfredaktorka portálu VědaVýzkum.cz. Účastníci si mohou na workshop přinést vědecký článek či téma, které by rádi popularizovali, psaní si vyzkouší i prakticky. Workshop je určen pro vědce a PR pracovníky, kteří vytvářejí nebo chtějí vytvářet texty určené pro média (tiskové zprávy, články, rozhovory).
- Lektorka: Vladislava Vojtíšková
Vladislava Vojtíšková je šéfredaktorkou portálu VědaVýzkum.cz. Dříve působila jako manažerka vědeckých projektů na Matematicko-fyzikální fakultě UK, předtím měla na starosti komunikaci v Sekci pro vědu, výzkum a inovace při Úřadu vlády ČR. Pracovala také jako vědkyně v ICRC při Nemocnici u sv. Anny a analytička ve Wilfried Martens Centre for European Studies v Bruselu. Vystudovala veterinární lékařství a žurnalistiku.
Příklady dobré praxe komunikace vědy
Místnost: Didaktikon – Velký sál (4. patro)

Úkolem PR oddělení je budovat značku výzkumné instituce a vědy jako takové. V ideálním případě komunikační aktivity nejsou samoúčelné, ale podporují konkrétní projekty nebo samotné výzkumníky a nastolují důležitá vědecká témata do mediálního prostoru. Na příkladu komunikace projektu o nových genových technikách při pěstování rostlin si ukážeme, jak vhodně nastavit spolupráci vědce s PR, čeho se raději vyvarovat a proč je někdy těžké najít společnou řeč. Jako výzkumníci konečně zjistíte, co můžete očekávat, když zaklepete na dveře tiskového oddělení. O své zkušenosti se v dynamickému rozhovoru podělí zástupce PR týmu a člen akademické obce, kteří věří, že tato spolupráce má smysl. Dotazy z publika vítány!
Dialog spolu povedou:
- Jaroslav Doležel, vědec olomouckého pracoviště Ústavu experimentální botaniky AV ČR a nositel ocenění Česká hlava
- Radoslava Kvasničková, PR manažerka AV ČR, která s prof. Doleželem spolupracuje už 10 let
- Moderátorka: Eliška Zvolánková, tiskové oddělení, AV ČR
Právní poradna
Místnost: Didaktikon – Přednášková místnost (4. patro)

Interaktivní workshop o právních aspektech komunikace se zaměří na ukázky z praxe a diskuzi o problémech, kterým čelí účastníci ve své práci. Mezi tematické okruhy patří autorská práva (fotky, videa, grafické abstrakty, coverpages nebo texty), ochrana osobních údajů a GDPR (sociální sítě, event, fotografie ad.), využití AI, smlouvy, mediální výstupy a také zákon 106 o svobodném přístupu k informacím. Workshop je určen všem, kdo popularizují prostřednictvím textů či fotek, pořádají eventy či na popularizaci spolupracují s externími firmami či kreativními freelancery.
- Moderátorka: Kristýna Pružinová, mluvčí Fakulty sociálních věd UK
- Lektorka: Linda Kolaříková
Linda Kolaříková je podniková právnička a členka CEVAST. Je absolventkou Právnické fakulty UK a právo studovala také na Aarhus University v Dánsku. Ve svém publikační činnosti se věnuje mimo jiné právním aspektům umělé inteligence a nakládání s daty. Je spoluautorkou právní monografie Umělá inteligence a právo (2020). Za svou předchozí práci Odpovědnost (za) robota aneb právo umělé inteligence (2017) získala ocenění Talent roku.